5 Jaar Twizzi.be

Van niche-speler naar vaste partner voor particulier en vakman

Internetters rechtstreeks in contact brengen met klusjesmannen, loodgieters en electriciens: de succesformule waarmee Twizzi.be 5 jaar geleden startte, krijgt binnenkort navolging van Amazon en ook Google zou aan een soortgelijke dienst werken volgens Buzzfeed[1] . Het Vlaamse platform Twizzi.be is op 5 jaar tijd uitgegroeid van nichespeler tot een vaste partner voor zowel particulieren met een klus-, bouw-, of renovatiewens als voor vakmensen in de bouw- en renovatiesector. Vandaag staat de teller op ongeveer 100.000 geplaatste opdrachten, meer dan 8000 geregistreerde professionals en groeide het bedrijf met het voorbije jaar +18% meer omzet versus 2014. Na een succesvolle introductie van het platform in Nederland in 2013, wil Twizzi.be vanaf dit jaar haar activiteiten in Wallonië uitbreiden.

5 jaar Twizzi.be:  groei dankzij concept en online trends

Het Twizzi.be concept is vandaag nog altijd even eenvoudig als sterk: neem de Belg en zijn liefde voor de baksteen, combineer dit met een gratis platform voor klus-, renovatie- of bouwopdrachten en laat vaklui gericht reageren met een voorstel en offerte. Bram Gooris, oprichter van Twizzi.be kapitaliseerde dit gegeven 5 jaar geleden online binnen de traditionele bouw- en renovatiesector, die op dat ogenblik hoofdzakelijk offline werkte. Het groeiende online mediagebruik, de Google-isatie van het zoeken naar oplossingen plus de toename van e-commerce in België ondersteunden het verhaal en succes van Twizzi.be verder. In 2014 bemiddelde het platform naar eigen zeggen in opdrachten met een totale omzet van 36 miljoen euro met een gemiddelde waarde van 2500 euro per opdracht. Andy De Groof, eigenaar van M.H.D. Renovations uit Grobbendonk , geeft aan dat 9 van de 10 werven via Twizzi.be binnengehaald worden.

Vlaming blijft renoveren: wegvallen subsidies en woonbonus geen impact op opdrachten

Vlamingen verbouwen vaker in het voorjaar in en rond het huis. Het wegvallen van diverse overheidssubsidies en de woonbonus lijkt op dit moment geen impact te hebben op het plaatsen van opdrachten bij Twizzi.be. Tijdens het eerste kwartaal van 2015 werden zelfs 30% meer opdrachten versus vorig jaar geplaatst. De Confederatie Bouw [2] gaf reeds aan dat de renovatiesector dit jaar als één van de enige subsectoren een structurele groei zou kennen. Internetondernemer Gooris is dan ook positief: “Het optrekken van de huisleeftijdsgrens tot 10 jaar om een verlaagd BTW-tarief van 6% te ontvangen in combinatie met de lage rente zien we eerder als een opportuniteit dan een bedreiging voor de toekomst voor een platform zoals Twizzi.be waar we professionals in contact brengen met particulieren die hun klussen, renovaties of bouwwensen willen uitbesteden.”

Na Nederland, verdere markuitbreiding in Wallonië dit jaar

Met ongeveer 95% van de activiteiten in Vlaanderen, werd in 2013 het platform in Nederland gelanceerd onder de noemer Klusveiling.nl. De gedeelde BeNeLux structuur en aanwezige kennis bieden de platforms vandaag de nodige schaalvoordelen om een gedeelde doelstelling te realiseren namelijk de markt nog verder te professionaliseren en uit te bouwen.

In eigen land, mikt Twizzi.be vanaf dit jaar ook actief onder de taalgrens om daar de activiteiten verder uit te breiden. Waarom eerst Nederland en dan pas Wallonië? Gooris: “Dat Twizzi.be nog niet aan haar plafond zit, is duidelijk. De uitbreiding naar Nederland was in 2013 een organisch gegeven waarbij de Nederlandse markt al matuurder was. Vandaag zien we ook dat Wallonië meer openstaat voor e-commerce en het online media-gebruik blijft ook toenemen. Factoren die voor ons belangrijk zijn om een goede start te krijgen.“ Twizzi.be wil op termijn 40% van de omzet in Wallonië realiseren.

[1] http://www.buzzfeed.com/carolineodonovan/google-eyes-home-services-market#.xdqpMWjvG

[2] Confederatie Bouw persbericht 12 februari 2015: Bouwen & Verbouwen in 2015

Persbericht 5 Jaar Twizzi.be